środa, 4 lipca 2018

Dobór kul – suplement


Dobór kul – suplement

Natrafiłem na ciekawe informacje dotyczące dobierania kul i wydaje mi się, że może to być dobre uzupełnienie do informacji zawartej w poprzednim tekście sprzed kilku lat.

1. Dobra miarka

Po pierwsze znalzazłem ciekawą miarkę która potrafi precyzyjnie dopasować rozmiar kuli do naszej dłoni. Daje jednocześnie pewien margines przy dłoniach które są „niewymiarowe” (np 19,5 cm) - chodzi o to, że jeśli z pomiaru dloni wychodzi nam 19 cm to miarka wskazuje średnicę 75 mm LUB 76mm jeśli chcemy dobrać kule do strzelania. Przedstawienie wyników w formie wykresu daje obrazowe zakresy w których powinnismy się zmieścić. Szare słupki oznaczają kule do strzelania, czarne do puentowania.






2 Gęstość kuli - parametr niedoceniany.

Po drugie, pojawił się parametr, który intuicyjnie jest wyczuwany przez każdego gracza i pojawia się zazwyczaj w postaci następującego pytania – „Jak to jest, że kula o średnicy 72mm i wadze 680 gram wydaje się dużo cięższa od kuli o tej samej wadze ale średnicy 75mm” . Poniżej częściowe wyjaśnienie tej tajemnicy pod postacią tabeli GĘSTOŚCI .
Kupując kule do gry wybieramy średnicę będącą wypadkową wielkości naszej dłoni i wagę w zależności od przeznaczenia kul (puenta czy strzał).
Lecz gęstość kuli zazwyczaj jest zaniedbywana. Natomiast jest to parametr bardzo ważny, szczególnie dla puenterów. W wyniku zaniedbania tego parametru kupujemy do puenty kule które zbyt łatwo poddają się nierównościom terenu , podskakują na kamykach i nie zachowują nadanego im kierunku. Dlatego też puentujacy powinni wybierać do gry kule które mieszczą się w grupie kul o wysokiej gęstości ( kolor czerwony i bordowy) – będą one wtedy „nieczułe” na terenowe przeszkody.
Trzeba jednak zaznaczyć, że tabela powyższa znajdzie swoje zastosowanie u graczy których podstawową techniką jest roulette i demi-porta czyli tam gdzie kontakt kuli z podłożem w czasie „dojazdu” jest dość długi (powiedzmy powyżej 2 metrów). To do nich głównie kierowane są wskazówki dotyczace gęstości kuli.
Gracze którzy grają głównie porte (wysokie loby) powinni się kierować własnym doświadzceniem które będzie im podpowiadało, że lepsze będą kule lżejsze – łatwiej bowiem wysłać je na powietrzną wyciczkę z precyzyjnie dobranym miejscem lądowania a i kilkugodzinne miotanie będzie mniej meczące. Wiele jednak zależy od naszej postury, siły i umiejętności…